|
Radio-kommunikations teknik Du skal være logget ind for at du kan priser og link. Du kan selv oprette dig, Men jeg kan også gøre det for dig, send en mail til ejnar@jacobsen.mail.dk Skrive hvad du ønsker af: Brugernavn og Kodeord..
|
| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
Ejnar Jacobsen Site Admin

Indmeldt: 06. jul 2009 Indlæg: 301 Geografisk sted: Viborg
|
Skrevet: Man feb 08, 2010 10:50 am Emne: Radio link på PMR 446 |
|
|
Radio link på PMR 446
Information on Free Radio Network
Se dette link som har en god beskrivelse.
Kun registrerede brugere kan se links på dette forum! Registrer or Logind på forumet! |
Betingelser
The Free Radio Network giver et større udvalg til mobil / håndholdte radio-brugere. Med det program FRN Client du er i stand til at foretage en gateway-station, der forbinder en lokal mobil / håndholdte radio-kanal på nettet. Programmet har til at køre i 'gateway mode' for det. Hvis du ikke har mulighed for at oprette din egen gateway og der er ingen gateway i dit område, så kan du bruge dette program i 'kun pc mode' for at tale med FRN brugere på netværket. Denne software er gratis, men der er nogle regler for brug af denne software. Disse regler er lavet for at holde systemet så meget sjov at bruge det.
De næste punkter skal overholdes:
- Kun tilslutter udstyr, der i henhold til reglerne i dit land er tilladt. Tilslutning af ulovlige udstyr er på egen risiko.
- Brug altid CTCSS eller DCS (fortrinsvis CTCSS 20), dette forhindrer støj og utilsigtet transmissioner fra blokere nettet.
- Hvis der er en anden gateway i dit område, skal du bruge en anden kanal, også hvis du bruger et andet net eller server.
- Hvis du ikke har tilsluttet en transceiver til at skabe en gateway til FRN-systemet, så er du nødt til at køre programmet i 'kun pc mode'. Tryk på og hold "PTT-knappen ', hvis du ønsker at tale (Push To Talk), og frigive denne knap for at lytte.
- Brug ikke utilbørligt sprog og ikke blokere nettet. Hvis vi opdager du opføre sig dårligt, bliver din konto spærret.
I denne vejledning anvendes, hvor forklaringen er ment for 'kun pc mode', og forklaringer, der kun gælder for gateway oprettet.
Gateway Transceiver
Hvor godt gateway vil fungere afhænger af den anvendte transceiver. Følgende tjekliste kan hjælpe dig med at finde en god rig.
- CTCSS: Den transceiver skal have CTCSS (eller DCS), ellers kan det ikke bruges til en gateway. Nogle modeller har et svagt CTCSS signal. Nogle mærker har problemer med at modtage svage CTCSS signaler og portalen vil ikke blive hørt af ejerne af disse modeller.
- Tilslutning for mikrofon og hovedtelefoner: En tilslutning til ekstern mikrofon og hovedtelefoner (speakermike / headset) er behov for at forbinde til transceiveren til lydkortet i pc'en.
- Ekstern strømforsyning: Riggen skal være i stand til at køre på en ekstern strømforsyning (adapter). Mange PMR radioer har en forbindelse til en batterioplader. Nogle radioer med en forbindelse til oplader sender godt med en ekstern strømforsyning, andre ikke.
- Antenne: Den ideelle længde af antennen er 16 en 17 cm. De fleste rigge har en kortere antenne. Jo tættere længden er til 16 a 17 cm bedre riggen modtager og videregiver. Større radioer har også en bedre ydeevne derefter de mindre.
- VOX: Hvis du ikke bruger COM-port keying, riggen også behov for en VOX om bord.
- Indstillinger: Efter den eksterne strømforsyning er slukket, og om de indstillinger som kanal, CTCSS og magt skal være uændret.
Steps
Tage følgende skridt til at oprette din FRN station:
TRIN 1: Download
Download FRN Client her.
TRIN 2: Installer FRN klient
Installere dette program.
TRIN 3: Audio kabler / interface
Hvis du bruger programmet i PC-tilstand, skal du tilslutte en mikrofon til mikrofon indgangen på lydkortet.
Hvis du vil oprette en gateway, at audio-kabler til at tilslutte PMR højttaler / headsetudgang til line-in på lydkortet og til at forbinde lydkortet til PMR's mic.-indgang. Tag et kig her for mere information om denne grænseflade. Du behøver ikke at bruge den COM-port, men indtaste riggen med den COM-port fungerer meget bedre. Hvis den COM-port ikke er brugt, skifte PMR til VOX-tilstand.
TRIN 4: Opret en konto
Hvis du bruger FRN Client første gang, har en konto, der skal foretages. Start programmet og klik på 'Opsætning -> Identifikation'. En form (Identification) vil blive vist, at der skal udfyldes.
Kun registrerede brugere kan se links på dette forum! Registrer or Logind på forumet! |
_________________ Ejnar Jacobsen
Sidst rettet af Ejnar Jacobsen Man feb 08, 2010 3:25 pm, rettet i alt 3 gange |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |

|
Skrevet: Man feb 08, 2010 12:42 pm Emne: Søren skriver hvad han har brugt for at kommer igang med det |
|
|
Søren skriver hvad han har brugt for at kommer igang med det.
Mit setup består i
1 stks umodificeret Brondi FX-400 PMR radio
Et par standard, umodificerede lydkabler
1 stks 2,5mm til 3,5mm JACK converter.
De PMR radioer jeg bruger, har et 2,5mm jack stik til at sætte ekstern mikrofon på. På den højre kanal modtager radioen mikrofon lyd og på den venstre sender den højttaler lyden ud.
Radioen er sat til at være stemmeaktiveret (VOX) på højeste følsomhed.
I 2,5mm til 3,5mm converteren er der isat de fornævnte kabler, hvor højre kanal sættes til højttalerudgangen på computere, og venstre kanal sættes til mikrofonindgangen på computeren.
I FRN opsættes programmet til at bruge stemmeaktivering (VOX). Lydstyrken er så justeret både på computere, i programmet og på radioen, så det hele virker nogenlunde.
Det er den lette løsning. Den mest optimale er dog at man lave et lille print, som man kobler til serial udgangen på computeren, så man kan få programmet til at taste radioen i stedet for at der skal bruges VOX. Problemet med at bruge VOX er, at selvom programmet modtager lyd, så kan lyden være for lav (f.eks. i pauser i samtaler) så VOX’en tror at der ikke er noget lyd, og derfor stopper med at sende. Det giver en lidt hullet samtale i nogle tilfælde, men for det meste virker det OK. _________________ Ejnar Jacobsen |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |

|
Skrevet: Man feb 08, 2010 1:16 pm Emne: Hvis nu du f.eks. stod i nærheden af mit link med en PMR rad |
|
|
Søren skriver
Hvis nu du f.eks. stod i nærheden af mit link med en PMR radio, så skulle du bare kalde på kanal 7.
Så bliver dette sendt ud på alle de andre radioer forbundet til netværket. Der er et dansk "rum" på fun-funk.de serveren hvor vi alle er forbundet til. Når en radio i dette rum modtager, så sendes det ud til alle de andre radioer i dette rum.
Dvs. hvis vi antager at du har sat et link op på 27Mhz i viborg.
Så sender jeg på PMR kanal 7 her i nakskov, det bliver opfanget af den radio jeg har sat til computeren. Den sender det så ud på Dansk rummet på FRN. Her modtager din computer i viborg så signalet, og det sendes så ud på den kanal din radio er sat til, i viborg.
Jeg kan ikke kalde en bestemt radio, det understøtter FRN softwaren ikke. (Det kan man f.eks. i echolink, men altså ikke i FRN) _________________ Ejnar Jacobsen |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |

|
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum
|
Fandt du ikke hvad du søgte så skriv en mail til: ejnar@jacobsen.mail.dk
Du skal være logget in for af se div. link til priser osv.
Send evt. mig en mail, så jeg kan oprette dig. Du får en mail fra mig når der åben.
Send mail til: ejnar@jacobsen.mail.dk